(...)
Najważniejszym zadaniem nauczyciela jest wspomaganie rozwoju wiedzy i umiejętności uczniów. Zadanie to jest bardzo trudne, wymaga czasu, doświadczenia, poświęcenia i stosowania właściwych zasad w postępowaniu z uczniem.
Uczeń powinien zdobyć jak najwięcej doświadczeń w samodzielnej pracy, rozumianej nie jako pozostawienie go sam na sam z problemem, ale udzielenie mu pomocy w takim zakresie, aby pozostała mu odpowiednia, rozsądnie wybrana część pracy.
Pomagać uczniom w rozwiązywaniu zadań z treścią najlepiej jest w sposób naturalny, niezbędna jest przy tym empatia, zrozumienie, co się dzieje w umyśle ucznia i zadanie mu takiego pytania lub wskazanie na taki krok w rozumowaniu, który mógłby uczniowi samodzielnie przyjść na myśl. Nauczyciel powinien przemyśleć każde zadanie pod kątem wyboru metody ułatwiającej uczniowi wysnucie własnych wniosków. Zadanie z treścią, potraktowane jako "pochłaniacz czasu", często podawane jako zadanie domowe, daje w efekcie kompletną dezorientację, czego przykładem są wyniki sprawdzianów w klasie VI. W przykładzie ze "Wstępu" o świstaku wykonanie działania 3x2/3=6/3=2 i 3+2=5 nie sprawiłoby żadnych problemów, ale te dwa typowe rachunki umieszczone w tekście były dla uczniów nieczytelne.
Pracy z tekstem trzeba się nauczyć. Musimy uzbroić się w cierpliwość i starannie planować lekcje tak, aby każdy uczeń miał czas na dokładne zapoznanie się z treścią, refleksję, dojście różnymi drogami do rozwiązania. Pracujmy tak, aby zadania tekstowe nie cieszyły się najgorszą opinią, by nie były "zawsze trudne" dla uczniów i ich rodziców i by nie zdarzało się nam słyszeć: "Proszę pani, ja nie wiem, o co tutaj chodzi".
(...)
Halina Kostkiewicz
|